- Dit evenement is voorbij.
Online cursus: ethiek, technologie en engineering
December 27, 2019 @ 23: 30
Over deze cursus: Er is steeds meer aandacht voor ethiek in de ingenieurspraktijk. Ingenieurs worden verondersteld hun werk niet alleen vakkundig en vaardig uit te voeren, maar ook bewust te zijn van de bredere ethische en sociale implicaties van engineering en hierover te kunnen reflecteren. Volgens de Engineering Criteria 2000 van de Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET) in de VS, moeten ingenieurs "inzicht hebben in professionele en ethische verantwoordelijkheid" en "de impact van technische oplossingen in een mondiale en maatschappelijke context begrijpen".
Deze cursus biedt een inleiding tot ethiek in techniek en technologie. Het helpt ingenieurs en studenten in engineering om de competenties te verwerven die worden genoemd in de ABET-criteria of vergelijkbare criteria die zijn geformuleerd in andere landen. Meer specifiek helpt deze cursus ingenieurs om de volgende morele competenties te verwerven:
- Morele gevoeligheid: het vermogen om sociale en ethische kwesties in engineering te herkennen;
- Morele analysevaardigheden: het vermogen om morele problemen te analyseren in termen van feiten, waarden, stakeholders en hun belangen;
- Morele creativiteit: het vermogen om verschillende handelingsopties te bedenken in het licht van (tegenstrijdige) morele waarden en de relevante feiten;
- Morele oordeelsvaardigheid: het vermogen om een moreel oordeel te geven op basis van verschillende ethische theorieën of kaders, waaronder beroepsethiek en gezond verstand;
- Morele besluitvormingsvaardigheden: het vermogen om te reflecteren op verschillende ethische theorieën en kaders en om op basis van die reflectie een beslissing te nemen.
Met betrekking tot deze competenties ligt onze focus op de concrete morele problemen die ingenieurs tegenkomen in hun professionele praktijk. Met behulp van concrete cases wordt getoond hoe de beslissing om een technologie te ontwikkelen, evenals het proces van ontwerp en productie, inherent moreel is. De aandacht van de leerlingen wordt gevestigd op de specifieke morele keuzes die ingenieurs tegemoet treden. In verband met deze concrete keuzes zullen leerlingen verschillende redenen voor en tegen bepaalde acties tegenkomen en zullen ze ontdekken dat deze redenen kunnen worden besproken. Op deze manier worden leerlingen zich bewust van de morele dimensies van technologie en verwerven ze de argumentatieve capaciteiten die nodig zijn in morele debatten met belanghebbenden (bijvoorbeeld regeringen, gebruikers en commerciële bedrijfsafdelingen).